Het thema van deze aflevering is “Come wander with me”. En niet omdat dat de muziek is die onder de nieuwe RVS-commercials van They wordt gedraaid, maar omdat het deze keer gaat over usability.
Ik neem in sneltreinvaart de presentatie met je door die ik heb gegeven bij VNU Business Publications. Je weet wel, de uitgever van bijvoorbeeld Emerce.
Zij zijn zeer serieus bezig met hun titels en daar hoorde ook een opfris-cursus usability bij en die rol heb ik graag op mij genomen.
Rogier en Eline, bedankt voor de uitnodiging!
p.s. De shownotes staan ook online!
Pingback: Marketing Podcast.nl » Blog Archive » Shownotes bij Aflevering#5
Dat is (glim)lachen om op zo’n manier je werk te horen verscheuren. De achterliggende boodschap die je meegeeft is echter volkomen correct. Ook bij het bepalen van de usability van een website geldt: wees altijd specifiek. Bekijk het vanuit het perspectief van de als bezoekers beoogde doelgroep. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Een geheel ander voorbeeld om dit te onderstrepen. Ik heb als atletiektrainer vele atleten naar de Marathon begeleid. Mij werd aangeraden te werken met die goed doordachte hartslagmetende horloges, compleet met softwarepakket. Alleen al de prijs wekte de stellige indruk dat hierover was nagedacht. Echter … het ging uit van de hartslag van “gemiddelde sporter”, een standaard formule. Vrijwel al “mijn” atleten bleken individueel een hiervan afwijkende maximale hartslag te hebben. Als ik daar geen oog voor zou hebben gehad, dan had ik hen de blessures ingejaagd – in plaats van richting die succevolle wedstrijd. Wellicht een extreem voobeeld, want menselijke talenten zijn meestal onderling verschillend. Hoewel minder, zijn er tussen (sub)groiepen van webgebruikers ook specifieke verschillen in kaart te brengen. Inderdaad: een puntje voor op de project-checklist van de usability-professional.