“Waarom staan veel adverteerders nog terughoudend tegenover online adverteren?”, het is een kernvraag die steeds terug blijft komen in gesprekken over de inzet van nieuwe media.
Vaak antwoorden we dan op basis van visie, of trends of buikgevoel. Maar nu is er eindelijk ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik had de eer om aanwezig te zijn bij de presentatie van Mind the gap – Media consumption & advertising in the online era, de afstudeerscriptie van Sophie Croonen.
In het gesprek dat ik met haar voerde na deze presentatie kwamen de volgende verklaringen voor het achterblijven van de online mediabestedingen aan de orde:
- risico aversie (adverteerders: never change a winning team)
- kennis achterstand (angst voor het onbekende)
- imago probleem (als je op tv bent, hoor je erg echt bij)
- onzekerheid over de effectiviteit (roep om universeel meetmodel)
Voor haar afstudeeronderzoek sprak zij onder meer met Bert Kamp (Rabobank), Nathalie Peters (Initiative), Bart van der Gaag (BVA), Peter Wiegman (Medialoket) en Marion Kuiper (ilse media) over de volgende stellingen:
- Is online geschikt voor alle communicatie doeleinden
- Is er toekomst voor de mediabureaus
- Welk merk is het meest innovatief
- Het sluiten van het gat tussen mediaconsumptie en bestedingen is een utopie
Verplichte lees/luisterkost voor iedereen die serieus bezig is met online advertising!
Goed nieuws, ik hoorde zojuist van Sophie dat haar begeleiders de afstudeerscriptie hebben beloond met een 8,5. Gefeliciteerd!
Verder heb ik haar gevraagd of de scriptie eventueel te downloaden kan/mag zijn voor de geinteresserde luisteraar.
Sophie, gefeliciteerd! Een mooi onderzoek waar we weer een heleboel meer inzicht in online marketing door hebben gekregen.
Als geinteresseerde luisteraar vroeg ik mij af of de scriptie al te downloaden is?
Beste Chantal,
Leuk dat je ernaar informeert. Ik zal Sophie eens mailen of ze terug is van haar vakantie en of de scriptie inderdaad online mag komen.
Groetjes, Jim
Beste Jim,
Misschien een beetje te voortvarend, maar is de scriptie al online ergens? Ik ben namelijk zelf ook bezig met een scriptie en kan haar onderzoek goed daarbij gebruiken,
groetjes Chantal