Fanatieke internetters, webloggers en bepaalde columnisten kun je erop betrappen dat zij bovenop de trends zitten. Als zij er dan enthousiast over vertellen, is dat kans erg groot dat ook andere internetters, webloggers en columnisten op deze wagen springen en het verhaal in hun eigen woorden navertellen. Een hype is geboren.
It’s not the trends I find interesting, but the changing of the trends
Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik alles al een keer heb uitgeprobeerd. Van Bloggen in 2003 tot en met SecondLife in 2006, van Flickr tot en met Twitter, zeg maar.
Dat is ook het leuke aan mijn werk, ik mag alles uit proberen en vervolgens adviseren aan mijn klanten of het iets voor hen is. Wat ik dan meestal doe, is niet zozeer de trend volgen maar de achterliggende gedachte verwoorden.
Zo mocht ik afgelopen zaterdag op een podium in Utrecht aan zo’n 200 beheerders van een Startpagina-dochter vertellen welke trends er op dit moment op internet zijn. Daarbij kon ik het niet laten om te zeggen dat ik blij was dat we met Startpagina vorig jaar niet een eiland in SL zijn gaan bewonen. Ook ben ik blij dat ik in eerste instantie in mijn eentje ben gaan podcasten, voordat we eventueel besluiten om alle 5000 pagina’s een eigen USB-microfoon op te sturen.
Video op internet
Maar goed, hoe gaat dat dan in zijn werk? Vorig jaar heb ik voor dezelfde groep een presentatie gehouden en toen was Youtube net populair aan het worden. Een overname door Google zat er toen nog niet in, maar iedereen in het wereldje had wel veel verwachtingen van deze site.
Erg leuk om dan afgelopen zaterdag uit te leggen, dat wij (als Startpagina) niet hebben besloten om Youtube na te bouwen. Dat had natuurlijk prima gekund. Voor elke categorie zouden wij 20 redacteuren kunnen leveren, maar toch hebben wij dat niet gedaan.
Denken dat je kan concurreren met Youtube of Google is namelijk geen slimme strategie. Wij hebben gezien dat internetters steeds meer video willen kijken op internet, en tegelijkertijd hebben wij geconstateerd dat er ook steeds meer bronnen zijn waar je video kan kijken. En voilá daar is de ultieme rol weggelegd voor Startpagina: Startpagina TV, jouw gids voor online video.
Web2.0
Een tweede trend die we vorig jaar aan hebben gestipt is Web2.0. Een vreselijke term volgens de aanwezigen. Hij impliceert namelijk dat Web1.0 voorbij is, en als er iets 1.0 is, is dat wel de homepage van www.startpagina.nl
En met Startpagina.nl gaat het juist beter dan ooit. Afgelopen 8 februari bereikte alleen de homepage al meer dan 4,5 miljoen pageviews. Een verklaring voor juist een record op die dag, kun je vinden in het feit dat het KNMI voor die dag een weeralarm had afgegeven. En dan zoeken mensen hulp bij vertrouwde bronnen als Teletekst en blijkbaar ook Startpagina.
Maar goed, Web2.0 staat natuurlijk voor iets fantastisch. Onder meer de mogelijkheden van nieuwe technieken als Flashvideo en AJAX, gecombineerd met een gigantische gebruikersgroep die bijna dag-en-nacht online is, is er echt wel sprake van een nieuw internet tijdperk.
Maar ik waagde me er niet aan om deze trend/hype uit te leggen. Ik besloot het filmpje “The machine is using us” te laten zien. Dat verwoordt namelijk prima, waar de trend vandaan komt en wat je ermee kan doen.
In het tweede deel van deze posting zal ik je vertellen wat je kan met de boodschap van deze video. Het filmpje besluit namelijk met de woorden: “The web is using us” || “The web is us”. Oftewel, wat gaan we doen met User Generated Content en the Social Web.
(sorry dat ik ook deze posting in stukjes hak, maar ik wil even kijken of ik mijn preso ook op Slideshare kan zetten, dat scheelt misschien een overbodig stuk tekst)
He Jim!
Klinkt goed, volgens mij zou een dergelijke presentatie over welke trends er op dit moment op internet voor veel organisaties erg interessant zijn, niet alleen voor de startpagina-mensen.
Wanneer kunnen we de volgende podcastshow verwachten?
gr
Bas
Hey Jim,
Het filmpje uit je stukje kende ik al, je presentatie heb ik helaas moeten missen. Dus van mij mag je volgend jaar weer zoiets voorbereiden!
Ik denk dat de praktijk de afgelopen jaren wel heeft geleerd dat het vaak niet slim is om met trends mee te lopen. Als je probeert na te doen wat anderen al hebben bedacht, loop je altijd achter de feiten aan. Beter is om na te denken hoe deze nieuwe technologieën, ideeën en marketingstrategieën voor jou zouden kunnen werken.
Startpagina Video is een goed voorbeeld van een site die bij zijn eigen identiteit blijft (namelijk een startpunt zijn voor het vinden van informatie) en toch slim gebruik maakt van nieuwe bewegingen, in dit geval wat videocontent betreft.
Misschien kun je op termijn zelfs zo ver gaan dat je elke dochterpagina zijn eigen videosectie geeft, zoals er nu ook al nieuws van andere websites wordt geaggregeerd via de dochters.
Een paar jaar geleden had ik met een stel vrienden (en collega-professionals) een concept klaarliggen voor een allround social community. Dit was nog vóór de doorbraak van Hyves in Nederland. Achteraf kun je jezelf dan wel voor je kop slaan dat zo’n project uiteindelijk niet is uitgevoerd.
Van een groot aantal nieuwe concepten, zoals Second Life en Twitter, wordt veel geroepen dat het vooral hypes zijn die snel over zullen gaan. Je uitspraak dat je blij bent dat Startpagina niet in Second Life is gestapt is niet oncontroversieel, maar wel reëel denk ik.
Het blijft de kunst om met je benen op de grond te blijven staan en daarbij keuzes te maken en je energie te steken in wegen waarvan je denkt dat ze je daadwerkelijk iets brengen. Een idee kan nog zo briljant zijn -of misschien perfect gekopieerd-, als het niet in de behoefte voorziet van een breed publiek, voegt het weinig toe.
@Bas: Ik heb twee shows klaarstaan, nog even uploaden:
1. Interview met Rogier Swagerman (hoofdredacteur Emerce)
2. De balans na 8 dagen “DAG” (crossmediale droom)
@Sint: Jammer dat je er niet bij was. De presentatie is overigens wel geflimd, dus ik zal kijken of ik die kan embedden!
Jim, bedankt voor de video-opname, ik ga ‘m es rustig helemaal bekijken!
Pingback: Marketing Podcast.nl » Blog Archive » Waarom Twitter geen onzin is