Na eerdere meldingen van de collega’s Hobson en Holz en een briljante actie van collega Marco, kon ik niet anders dan ook in mijn etalage even aandacht te vragen voor het social media initiatief van General Motors.
Vanaf deze plek heb ik het vaak over hoe merken eigenlijk met media en marketing om zouden moeten gaan. Ik heb het dan vooral over de inzet van social media. Mij wordt dan wel eens verweten dat ik dromerig zou zijn, of juist idealistisch. Maar dan is het des te fijner als je af en toe cases kan aandragen van traditionele merken die daadwerkelijk doen waar ik dan zogenaamd over droom.
Ik heb het over General Motors, toch niet de meest voor de hand liggende naam als je denkt aan weblogs. sociale netwerken of podcasting. Maar het is juist omdat GM komend jaar zijn 100-jarig bestaan viert dat ze hun ogen en oren hebben geopend.
GM-Next bieden zij een platform waarop iedereen kan meedenken over de toekomst van General MOtors.
In eerste instantie invite-only, speciaal voor de pers en auto-coryfeen, maar mijn aanname is dat het snel voor alle autoliefhebbers toegankelijk zal zijn.De reacties in de VS zijn bemoedigend. In eerstantie instantie zijn het de online mensen, de geeks, die reageren. bijvoorbeeld over het feit dat GM-next gebruikt van WordPress, gewoon een opensource weblogtool of over de mogelijkheid dat GM bepaalde bijdrages zal censureren.
In Europa is weinig oog voor het initiatief. Dat zal wellicht veranderen als het hier onder de vlag van OPEL wordt gelanceerd. Daarom… let op:
GM-next zal je komende tijd terugvinden op veel hoekjes van het social web en het is dan ook in die uitvoering dat General Motors niet helemaal volledig is geweest. Zo hebben ze bijvoorbeeld nagelaten om ook een account aan te maken op het door mij eerder geprijsde Twitter.com… dus dat heeft een Nederlander maar alvast gedaan.
Maakt u geen zorgen, het is Marco Derksen van het weblog Marketingfacts en hij heeft goede bedoelingen. Voor een kopje koffie op het hoofdkwartier van GM zal hij deze en andere accounts gratis overdragen.
ALS GM werkelijk social media omarmt, vind ik dat zij nog deze week Marco twee retourtickets Chigaco moeten sutren.
Wie A zegt… moet ook B zeggen. Who’s next?
Ik zou natuurlijk een cynische opmerking kunnen maken, dat er blijkbaar 100 jaar voor nodig is voordat GM sociaal gaat, maar voorlopig verdienen zij een absolute aanmoedingsprijs.
P.s. Als je de uitnodiging krijgt, ga ik met je mee Marco! Dan ruilen we de Vimeo en Last-FM accounts ook in.
Haha, briljant, zou mooi zijn als ze twee kaartjes sturen. Maar voorlopig nog geen enkele reactie!