Vandaag was ik te gast bij het Crossmedia Café, georganiseerd door iMMovator. De vorige keer dat ik het congres bezocht heb ik er deze posting over geschreven (inclusief audio-column).
Dit maal was het thema “geld verdienen”. Het programma werd geopend door Monique van Dusseldorp die Eric-Jan Gelink introduceerde.
Gelink nam in vogelvlucht de gevolgen van de digitalisering en fragmentatie van media met de zaal door. Dat voelde erg als “preaching to the choir”. Het was een verhaal met weinig nieuws voor de aanwezigen, maar wel een goed verteld verhaal.
Vervolgens werden twee cases gepresenteerd:
- Autoweek (Sanoma’s Men’s Magazines) door Sander Stallinga, Adjunct Uitgever Automotive en Norbert Mirani, Strategy and New Business Director, Sanoma Men’s Magazines
- De Tuinruimers (Stokvis, Intratuin), door Robert van der Wurff, Rene Stokvis Producties BV samen met Renske de Laat van Intratuin
De Tuinruimers leunde erg op celebrity Rob Verlinden. Robert van de Wurff vertelde prachtig welke kansen dit allemaal bood. Zelf ben ik benieuwd welke bedreigingen zoiets met zich mee brengt (Rob zou ook voor een andere zender kunnen gaan werken) en hoe zij hierop anticiperen.
Het was te prijzen hoe openhartig beide presentaties waren. Met name Autoweek strooide met cijfers en adjunct Sander Stallinga gaf het publieke praktische adviezen hoe je kunt innoveren binnen een grote organisatie. Hij vertelde hoe Autoweek online eigenlijk het kindje was van een eigenwijze redacteur die het “onder de radar” heeft moeten ontwikkelen omdat er binnen de organisatie destijds geen focus was op online. “En nu zit Autoweek in elke presentatie die op boardniveau gegeven wordt”, aldus een lachende Stallinga.