Op 15 mei was ik te gast in de radiostudio van de VARA voor een interview met Felix Meurders. In het programma Kassa besteedde hij aandacht aan nieuwe vormen van reclame.
Want, als de traditionele vormen van reclame maken steeds minder effectief zijn… welke vormen kiezen zij dan? En wat zijn de gevolgen voor de consument?
Mijn stelling is dat de consument niet alleen offline mondig is, maar ook online zijn mannetje staat. Net als dat we afgelopen jaren reclame in onze films of tijdschriften hebben gedoogd, zullen we die boodschappen ervaren op sites als Hyves of onze mobiele telefoon.
Bedrijven die met nieuwe vormen van reclame komen hebben een tijdelijke claim of fame, maar zullen vervolgens weer op zoek moeten naar de nieuwe manier van ‘opvallen’. Merken die niet creatief zijn volgen alleen maar de trend en zullen derhalve dus veel minder opvallen en effect resulteren.
In het interview worden twee voorbeelden van nieuwe reclame genoemd:
- skyvertising (flogo’s), oftewel adverteren in de wolken
- de aardappelschilmesjes-inruilactie (scrabble woord!) van celavita
Je kunt hieronder op de mp3 klikken om het interview te luisteren, of direct gaan naar de website van Radio Kassa.
Leuk interview Jim!