Mediapark Jaarcongres: een crossmediaal diner dansant

Mediapark Jaarcongres: een crossmediaal diner dansant

IMG_0954.JPGGisteren vond voor de eerste keer het Mediapark Jaarcongres plaats. Een soort crossmedia-café (ook dit event werd door Immovator in samenwerking met de Media Academie georganiseerd), maar dan een hele dag.

De zaal (studio 21) zag er fantastisch uit, het leek wel een Spinawards Diner maar dan klassiek. Sommige mensen noemden het zelfs een diner dansant.

indira

Het programma zat ook goed in elkaar. De dag startte met Laurens van den Oever (Gfk) die ons overspoelde met cijfertjes die betrekking hadden op consumentenkant van crossmedia. Hoeveel mensen hebben eigenlijk HD-TV en waarom doet niemand iets met de 315.000 Wii-apparaten?

De Rabobank was wel erg nadrukkelijk aanwezig. Dit was geen hoofdsponsor meer, dit werd eerder als opdringerig ervaren. Twee beplakte auto’s voor de ingang, Rabobank-tasjes, Rabobank-stand en een keynote speaker. David Jan Janse had wel een goed verhaal, maar ontbeerde enige zelfrelativering. Nu klonk het alsof de Rabobank alles al een keer had gedaan en veeel beter was dan de andere banken. Letterlijk “Het is leuk dat ABN Amro nu ook TV maakt, maar dat deden wij drie jaar geleden als.” Dat kan wel waar zijn, maar je klinkt dan een beetje als Lee Towers op geenstijl.nl

"... aandeelhouders en dat soort types"

Iemand die wel lekker relativerend was, was Michiel Buitelaar. Deze voorheen KPN-er, maakt binnenkort de overstap van Endemol (“Ik vond dat ik daar te weinig te doen had“) naar Sanoma Uitgevers waar hij Paul Molenaar opvolgt. Ik heb genoten van zijn understatements en de rake manier waarop hij hypes als crossmedia en web2.0 ontzenuwt. “… Facebook, MSN en dat soort snuiters“.

Leuk waren ook de 4 pitches van start-ups. Het was een soort mini Dragon’s Den. In de jury onder meer Willem Sythoff (FD Mediagroep), Floris van Alkemade (Solid Ventures) en Guido van Nispen (Veronica). Onder leiding van Vincent Everts gaven de ondernemers hun beste presenatie en mocht de jury in twitterstijl -dus kort- feedback geven. Mijn sympathie ging uit naar de case “Mijn naam is haas”.

Verder heb ik geluisterd naar Erik de Zwart die een snelle portfolio-analyse van zijn eigen bedrijven deed en heb ik nog net de gesproken column van Peter Olsthoorn meegepikt. Al met al een mooie dag en ik sluit me aan bij de woorden van Ton van Mil die hoopte dat het congres er volgend jaar weer was, maar dan wat minder in de vorm van een congres.

One reply to Mediapark Jaarcongres: een crossmediaal diner dansant

  1. Beste Jim,

    Leuk verhaal waar ik me bij aan kan sluiten. Was een mooie dag en goed georganiseerd en ik had inderdaad ook het idee dat de Rabobank een hoofdsponsor moest zijn geweest. Zelf vond ik ook de Cinegrid erg indrukwekkend en een typisch verhaal met “dit komt in de toekomst” en “er zijn er maar drie van in de wereld”. Over 20 jaar weten we dat nog te herinneren als we naar een 4x zo scherpe tv kijken in onze eigen huiskamer.

    Uiteraard wens ik alle andere startups een warm hart toe. Was ook erg leuk hen te spreken over hun ervaringen. Toch hoop ik natuurlijk ook dat ook jouw blog binnenkort op Scoutle te vinden kan zijn 🙂

    Bij deze nodig ik je uit!

    Met vriendelijke groet,

    Godfried van Loo
    Scoutle – Automated Social Networking
    http://www.scoutle.com

Comments are closed.