Liever internet dan televisie

pc of tvAls je mensen de keuze voorlegt om zonder internet of zonder televisie te leven, kiezen Nederlanders heel snel digitale eieren voor hun geld. Dat blijkt uit onderzoek naar internetgebruik in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate.

“Anno 2009 haalt vrijwel iedereen het dagelijkse nieuws als eerste van het internet en voor velen is internet zelfs de enige nieuwsbron”, vertelt directeur Hubert Strokosch van Online (opdrachtgever van het onderzoek).

Verder blijkt dat de gemiddelde Nederlander het minst hecht aan gedrukte media zoals op de eerste plaats tijdschriften, gevolgd door de kranten. Het web blijkt vooral veel gebruikt te worden voor nieuwsgaring en het zoeken van specifieke informatie. Voor het onderhouden van sociale contacten is internet ook van belang voor de Nederlander. Dit is ook volledig in lijn met mijn presentatie over de verschuiving van Offline naar Online en de resultaten van het Virtual Happiness Project.

Ook niet tegen betaling
Een ander onderzoek dat hier mooi bij aansluit is gedaan door ING. Daaruit blijkt dat zelfs tegen betaling bijna de helft (48,5 procent) van de Nederlanders niet bereid is om een maand zonder internet te leven.

Het Economisch Bureau van ING deed een week onderzoek naar het gebruik van internet onder zijn klanten. Volgens ING wordt de peiling dagelijks door bijna zestigduizend mensen ingevuld. Volgens de onderzoekers is nog geen 20 procent van de ondervraagden zonder meer bereid om dertig dagen privé geen gebruik te maken van internet. Bijna een derde (32 procent) wil daar voor betaald worden, in de meeste gevallen (22,8 procent) meer dan honderd euro.

Uit de peilingen bleek verder dat bijna 80 procent van de ondervraagden in het afgelopen jaar iets had gekocht via internet. Bijna de helft (47,9 procent) gaf online meer dan 100 euro uit. De meeste ondervraagden (65 procent) verkopen ook wel eens iets via het web.