Het klinkt zo makkelijk: we openen gewoon een wiki. Of: waarom doe je het niet via Hyves? Snel bedacht, maar in de praktijk zie je veel van dit soort initiatieven sneuvelen. Hoe komt dat toch? Ik denk omdat veel bedrijven zich niet realiseren dat omgaan met social media (ook) heel hard werken is. Een wiki of een forum is niet het eindproduct, het is de start.
Moet u nu ook denken aan Rita Verdonk? Zij had één ding goed begrepen: om een politieke beweging te starten is input nodig van de potentiële stemmers. “Weet je wat”, dacht kamp Rita, “dan openen we gewoon RitaWiki en klaar is Kees”. Helaas, de discussie werd binnen no time verstoord door reaguurders. Grappenmakers van een andere community die even buiten het clubhuis mochten feestvieren.
Voor een gezonde online community is een bepaalde mate van sociale hygiene nodig. En daaronder versta ik een set ongeschreven regels die mensen in het gewone leven –al dan niet tussen aanhalingstekens- ook als vanzelfsprekend ervaren. Sommige websites menen dat ze die regels expliciet moeten vermelden en dat je dan op “Ja, ik ga akkoord” moet klikken om mee te doen op het forum. Aardig bedacht maar dat voelt toch een beetje als winkeldieven een verklaring van goed gedrag te laten tekenen voordat ze zonder portomonnee je winkel binnenlopen.
Ik heb afgelopen jaren gemerkt dat voor een goede sociale hygiene het niet zozeer gaat om de 3 R-en (rust, reinheid en regelmaat), maar om de 6 L-len:
- Liever klein beginnen; beter een forum met 4 actieve vrienden dan met 60.000 onbekenden (Rita Revisited).
- Lead by example; als je zelf niet het goede voorbeeld geeft, kun je nooit van die anderen verwachten dat ze snappen wat de bedoeling is.
- Lage drempels; het invullen van een captcha om te bewijzen dat ik een mens ben, is voor mij een afknapper. Dat kan veel slimmer en leuker worden opgelost.
- Lafbekjes niet dulden; zodra er iemand tussenzit die de boel bewust verziekt, wijs je hem hem/haar op zijn gedrag. Als dat niet werkt, wordt hij door 5 mensen naar de ‘negeer’-hemel verdwenen waar hij de enige is die zijn eigen bijdragen ziet.
- Laat 1000 bloemen bloeien; een prachtige spreuk rechtstreeks vanaf een tegeltje. Geen idee is ‘te’ gek, geef alles een kans. De discussie die je niet zag aankomen, wordt meestal de leukste.
- Laat je zien; wees een ambassadeur van je community. Verwijs op andere plekken naar jullie discussie. Mail andere thoughtleaders of ze hun wijsheid willen delen bij jullie.
En Last but not Least: ga door, elke dag opnieuw. Social media moet zich elke dag opnieuw bewijzen.
In bijna elke lezing en training die ik geef, vertel ik het: de belangrijkste vacature van 2010 en 2011 is die van de Community Manager.
Met bovenstaande column hoop ik te bereiken dat deze mediale duizendpoten komende tijd wat meer hulp en begrip krijgen binnen organisatie. Want nog te vaak wordt de functie ondergebracht bij een webredacteur of een stagair.
Eens, op Enterprise Social 2.0 vorige week kwam dit meerdere keren ter sprake gecombineerd met de wenselijkheid om klein te beginnen. Voor mij reden om de marketing mix 2.0 met 4 nieuwe Ps uit te breiden (zie m’n blog), en misschien een 5e; Perspiraton of minimaal Perseverance 😉
Helemaal waar. Laten we hopen dat lokale politici dit ook lezen en zich realiseren dat je met een beetje twitteren tussen nu en de gemeenteraadsverkiezingen die lokake verkiezingen niet wint.
Eens, hoewel ik nog altijd moeite heb met het verbinden van de term “werken” aan social media.
Wat mij betreft; bedrijven die social media willen ‘gebruiken’ zouden geweerd moeten worden. Webcare uitgezonderd natuurlijk.
Hier nog een interessante column van René Jansen over “community management”;
http://www.emerce.nl//nieuws.jsp?id=3014272&;
Pingback: Jim Stolze » Blog Archive » Musea: durf te vragen!
Pingback: De 6 L’len van sociale hygiene « Bekels Blog
Pingback: Zuyd2.0 « 2 BE JAMMED