Tijdens een partnerbijeenkomst in de Amsterdamse ambtswoning van de burgemeester is maandagavond een groot deel van de sprekers bekendgemaakt van de 2011-editie van het TEDxAmsterdam event. De sprekers en het publiek gaan binnen het thema Human Nature op zoek naar wat het betekent om mens te zijn in een samenleving die steeds meer wordt gedomineerd door technologie en economische vraagstukken.
Nederlandse sprekers die bevestigd zijn voor TEDxAmsterdam 2011 zijn onder andere Prof. Henkjan Honing (over het brein en muziek), Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm, Prof. David Lentink (expert over vogels en vliegen), journalist Joris Luyendijk (observeert de bankwereld in Londen). De openingsact wordt verzorgd door Het Nationale Ballet.
Internationale sprekers die toegezegd hebben zijn onder andere Prof. Barry Schwartz (Practical Wisdom), Alan McSmith (Wilderness Guide), Andrew Hessel (nanotechnologie en borstkanker), Esra’a al Shafei (activiste in het Midden-Oosten), Gary Wolf (oprichter Quantified Self beweging) en Prof. Henrik Schärfe (en zijn humanoïd).
Daarnaast biedt ook deze editie van TEDxAmsterdam theater en muzikale acts.
Het Nationale Ballet verzorgt een bijzondere openingsact, waarbij zij in een uitdagend samenspel functioneren als het menselijk brein. Een kluwen dansers zal uitbeelden wat er in het hoofd plaatsvindt. Een lijst met alle sprekers staat hier te lezen.
Van inspiratie naar inter-actie
TEDxAmsterdam begon in 2009 als een relatief onbekend fenomeen dat onder een kleine schare Nederlanders bekend was. Het evenement vindt inmiddels steeds meer navolging en daarmee groeit de groep geïnteresseerden die geïnspireerd raken door de TEDtalks. Onder deze groep groeide ook de behoefte om de bevlogenheid om te zetten naar daden. Daarmee ontstond vanuit TEDxAmsterdam ook de eerste ‘Ideas worth doing’ wereldwijd en werd de TEDxAmsterdam Award Challenge 2011 opgezet. Mensen die kans willen maken om hun idee werkelijkheid te zien worden, kunnen meedoen met de challenge.
Sponsors
TEDxAmsterdam is een gratis event voor genodigden en wordt georganiseerd door vrijwilligers. Voor de financiering van het congres is TEDxAmsterdam voor een groot deel afhankelijk van sponsoren. Betrokken partijen uit het bedrijfsleven staan achter Ideas worth doing en ondersteunen de Stichting TEDxAmsterdam met mankracht, netwerk en sponsorgelden. Zo maken hoofdsponsoren Sanoma en UPC het mogelijk dat er naast het event in de Stadsschouwburg Amsterdam ook interactie is met de tientallen simulcast locaties en organiseren Deloitte en Vodafone beide officiële meekijk-evenementen in respectievelijk de Maastoren (Rotterdam) en Boom Chicago (Amsterdam). Liander en Connekt verzorgen thema-lunches op de dag zelf. Mediapartners van TEDxAmsterdam 2011 zijn NU.nl, RTLZ, BNR Newsradio, Feller Media (deze doen alle live verslag) en De Volkskrant.