“Op dit moment -ergens in Nederland- zit iemand met een 3D printer te knutselen aan een apparaatje dat ons leven kan veranderen. We kunnen het ons niet veroorloven dat hij/zij de garage niet uitkomt of niet aan funding kan komen.”
Met die gedachte startte ik vorig jaar met Joris van Heukelom de Nederlandse tak van Founder Institute; een mentor-programma dat jonge startups koppelt aan ervaren CEO’s en investeerders. En met succes: na afloop van het 13 weken durende programma waren er van de 80 inschrijvingen maar liefst 7 startups die alle tests hadden doorstaan en die klaar waren voor een succesvolle launch.
En toen kwam er een Eureka-moment.
Inmiddels waren er tal van nieuwe accelarator-partijen bijgekomen. Onze vrienden Kneppers (Rockstart) en Hendriks (Techstars) hebben we vanaf dag 1 verwelkomd en gepromoot. Maar het werd ook wel erg druk op de feestjes en de blogs. Steeds dezelfde gezichten en dezelfde gesprekken. De startup-scene lijkt een zichzelf versterkend ecosysteem. Iedereen met een website-ideetje kan even sparren met een fondsmanager of wat seed capital ophalen bij een miljonair uit de vorige internet-bubbel. Maar worden we daar beter van?
Hoe aanlokkelijk het ook klinkt om “een Nederlandse Facebook” te vinden, daar wordt niemand beter van. Ja, hooguit de bedenker, de investeerder en de begeleidende bank. Ik heb ooit de keuze gemaakt om te gaan voor het grotere belang, voor ideeën die de wereld kunnen veranderen.
Er zijn zoveel startups die werken aan een doorbraak met maatschappelijke relevantie, maar die niet onderdeel zijn van het hierboven genoemde ecosysteem. Want, als jij in je lab of je garage aan het stoeien bent met je prototype, heb je helemaal geen tijd om de borrels af te struinen op zoek naar geld of te hopen op een verhaaltje van een journalist.
Hierover sprak ik met het (destijds nieuwe) Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Terplekke sloten we een pact:
We gingen de grootste zoektocht naar maatschappelijke innovaties in Nederland opzetten. Op zoek naar de uitvinders / ondernemers die de wereld gaan veranderen door hun baanbrekende idee. Niet de “usual suspects” op het podium, maar de talenten die anders verborgen zouden blijven.
TEDxBinnenhof was geboren! De TEDx-licentie leent zich uitstekend voor zo’n groots crowdsourcing project en door het op het Binnenhof plaats te laten vinden, kunnen we de politiek en de samenleving laten zien wat voor moois er leeft in de garages, de zolders en de universiteitslaboratoria.
Weet jij welke Nederlandse ideeën op het wereldpodium thuishoren? We zoeken 10 sprekers voor elk van de 10 sectoren waarin ons land voorop kan lopen:
- High Tech Systems & Materials
- Energy
- Creative Industries
- Agriculture & Food
- Horticulture & Propagation Materials
- Life Sciences & Health
- Water
- Chemical Industries
- Logistics & Supply Chain Management
- Head Offices & Workplace Innovation
Heb jij tips? Weet jij welke doorbraken meer aandacht verdienen? Ze kunnen zich
hier inschrijven.
Let’s Rock the Ridderzaal on June 25th!
Pingback: Jim Stolze » Artikelen » 101 manieren om TEDxBinnenhof te bekijken