Toen ik tussen 2001 en 2006 rondliep bij Startpagina.nl kwam ik vaak op de kamer bij Bert Wiggers (die ook verantwoordelijk was voor NU.nl). Op één van zijn kasten stond een tegeltje met de volgende tekst:
“Het product is van de fabrikant
maar het merk is van de consument.“
Een uitspraak die mij altijd is bijgebleven en die in de loop der jaren steeds meer aan betekenis heeft gewonnen. In mijn boeken en lezingen vertel ik graag over cases waarbij consumenten ‘aan de haal’ gaan met een merk. In de driedeling van Bought, Owned and Earned Media, zou dit een nieuwe (vierde) categorie zijn: hijacked media.
#FitchTheHomeless
De Amerikaan Greg Karber startte zo’n hijacked media campagne tegen het kledingmerk Abercombie & Fitch. Dit als een reactie op uitspraken van de directeur waarin deze aangaf geen lelijke of dikke mensen in zijn winkel te willen zien; niet als verkoper en niet als klant.
De manier waarop Greg Karber zijn ongenoegen met de visie van de A&F directeur (en diens merkwaarden) duidelijk maakt, verdient een aanmoedigingsprijs. Hij doet een oproep aan iedereen die thuis Abercrombie & Fitch kleding heeft hangen om die te doneren aan daklozen en hier vervolgens via social media verslag van te doen.
Zijn Youtube-filpmje is op het moment van schrijven al meer dan 1 miljoen keer bekeken. En nu wordt het spannend. Wat vinden Abercrombe & Fitch klanten hiervan? Scharen zij zich achter de merkwaarden van de fabrikant (coolste jongentje uit de klas) of achter de merkwaarden van hun vrienden en collega’s (de klasgenoten)?