“Het leven is verwarrend eenvoudig.” Mijn favoriete uitspraak van Jan van Setten, ook wel bekend als de klantenfluisteraar. Jan heeft de gave om complexe zaken terug te brengen naar hun eenvoud. Daarom houden klanten van Jan. En om diezelfde reden houdt het bedrijfsleven van modellen.
Ze vormen een ideale kapstok om ideeën, observaties en assumpties aan op te hangen. Vaak op zo’n manier dat in een gesprek met vriend of collega het model de logische ondersteuning biedt van de eigen agenda.
De populariteit van een model hangt samen met de toepasbaarheid ervan. Neem nu de S-curve. In uw hoofd slingert de S vermoedelijk al omhoog. Het lijkt of iemand hem als een harmonica uit elkaar heeft getrokken. Het beginpuntje onderaan naar links en het eindpunt bovenaan naar rechts. In deze verleidelijke golf schuilt een verklaring voor elk succes en een excuus voor iedere teloorgang.
Alle nieuwe dingen beginnen immers links onderaan. In de fase dat niets vanzelf gaat. Iets is nieuw, moet uit de klei getrokken worden. Het gaat de strijd aan met het bestaande. Zodra die weerstand is doorbroken, nadert de twee fase. Het slaat aan! Vol gas vooruit, met dubbele groeicijfers op weg naar het midden van de curve. Aangekomen aan de rechterkant van het midden lijkt het nog goed te gaan. Hoewel, de groei vlakt wat af en de sjeu is eraf. Langzaam maar zeker gaat de laatste fase in. Een plafond, een eindstreep, een laatste flikkering van het kaarslicht.
De schoonheid van de S-curve komt in tal van domeinen uit uiting. Een bioloog zal in de genoemde fasering de hand van moeder natuur herkennen (lente, zomer, herfst en winter). Een relatietherapeut laat het model los op het zwijgende echtpaar op haar bank. Jullie moeten weer verliefd worden! Weet je nog wat jullie in het begin in elkaar aantrok?
En zo biedt het model zelfs troost. Een S-curve komt namelijk nooit alleen. De gevallen herfstbladeren vergaan en leggen zo het fundament voor de aanstaande lente. Het echtpaar begint mogelijk aan zijn tweede jeugd zodra de kinderen het huis uit zijn. Ook in het bedrijfsleven. Het eens zo revolutionaire tech-bedrijf dreigt te worden ingehaald door een jonge startup. Door een tijdige overname of een strategische samenwerking krijgt de organisatie een tweede kans. Zo sprong Philips Lighting op tijd van het einde van de gloeilamp naar het begin van de LED-curve. Uitzoomend zou je kunnen zeggen dat Philips al honderdzevenentwintig jaar succesvol curve op curve stapelt.
Wie echt lef heeft, plot de curve op zijn persoonlijke groei. Waar voel ik me het meeste thuis? Ben ik een leergierige pionier? Of word ik zenuwachtig van onzekerheid. Ben ik iemand die succes kan managen? Of ben ik allergisch voor de dwang van schaalvergroting. Zing ik het nog wel een tijdje uit? Of spring ik binnenkort over naar een andere achtbaan?
Het zijn typische vragen voor de zondagmiddag. Wie daarna nog steeds durft, vraagt zijn partner waar hij of zij zichzelf plot op de S-curve van de eigen relatie.