De grootste versneller van digitale transformatie? Dat is COVID-19. Veel organisaties zijn letterlijk in het diepe gegooid. Werknemers die van de ene op de andere dag moesten thuiswerken. Het blijkt dat een werkplek om meer gaat dan alleen een goede bureaustoel!
Hoe houd je de organisatie op de hoogte? Hoe houd je nog contact met klanten? Waar je vroeger een bijeenkomst organiseerde, zul je nu eerder kiezen voor een webinar. Hieronder deel ik mijn ervaringen van de afgelopen tijd.
1. The Power of Data – Webcast Series
Al jaren op rij presenteer ik voor Informatica hun jaarlijkse klantenevent; meestal zo’n 200 geïnteresseerden in cloud-technologie of andere digitale innovaties. Om toch contact te houden met hun klanten vroeg Informatica aan DDG om met een concept te komen. Dat werd de Webcast-serie “The Power of Data”.
In de studio van AVEX hebben we gedurende twee dagen meerdere talkshows opgenomen waar ik “op digitale afstand” met klanten en experts van Informatica in gesprek ging. De webinars werden dus live opgenomen en vervolgens op gezette tijden uitgezonden. Klanten konden gratis registreren.
2. The Digital Dutch
Eerder wees ik al op het lef van KPN dat ervoor koos om juist door te pakken qua events in het digitale tijdperk. De grote live-show is inmiddels door 8000 klanten bekeken, terwijl normaal gesproken 2000 klanten in de zaal hadden kunnen zitten.
Om hier verdieping in aan te brengen, heeft Steam in samenwerking met Fjuze het concept van TDD Webinars bedacht en uitgevoerd. In HAL7 van de Jaarbeurs in Utrecht hebben we 30 live webinars opgenomen in een spectaculaire televisiestudio. Het was voor KPN een mooie kans om hun eigen mensen als experts te positioneren. Aan mij de eer om hen te introduceren, op hun gemak te stellen en scherp te houden.
3. Provincie Zuid-Holland
Wat Informatica en KPN gemeen hebben is dat hebben gekozen voor het format talkshow. Dat is een uitgelezen kans om je messaging op een aantrekkelijke wijze over te brengen. Maar wat als je vooral je medewerkers wilt inspireren? Dat was het geval bij de Provincie Zuid-Holland.
Zij nodigden mij uit om vanuit de studio van Company Webcast (Den Haag) een masterclass te geven van 45 minuten over Kunstmatige Intelligentie, toegepast op het werk van de provincie. Dit was live zodat kijkers ook direct konden reageren op stellingen en vragen konden insturen. Als kers op de taart was ook gedeputeerde Willy de Zoete in de studio die ook nog vragen voor haar rekening nam.