Een weekendje in de Franse hoofdstad was de inspiratie voor mijn column in het FD van zaterdag 21 januari 2023.
In het 9e arrondissement van de Franse hoofdstad bevindt zich L’Opéra. Sinds 1875 een van de mooiste gebouwen ter wereld en de thuisbasis van het Parijse opera- en balletgezelschap. Ik sta zo’n vijftig meter verderop in een rij met 300 andere toeristen. De rij is zo lang dat hij zelfs de hoek van de straat omgaat en mensen vooraan staan al twee uur te wachten. Het zal u misschien verbazen, maar de rij is niet voor L’Opéra. We staan in de rij voor de ‘TikTok bakker’.
Wat is er aan hand? Het gezin Stolze is voor een lang weekend in Parijs en het leek ons verfrissend om de jongere garde verantwoordelijk te maken voor de invulling. Die jongere garde laat zich nog het best omschrijven als drie vrolijke adolescenten met smartphone en onbeperkt data abonnement. Niet eerder werd de generatiekloof zo duidelijk als bij het selecteren van de bezienswaardigheden. Voor hen is een vakantie geen ontdekkingstocht, maar een zoektocht naar bevestiging. De reis is geslaagd als bepaalde momenten en gedragingen zijn herbeleefd. Geen reisgidsen of brochures, wel influencers en algoritmes.
En dat heeft Cédric Grolet (alias de TikTok bakker) ook begrepen. Elke dag post hij een filmpje van zichzelf in zwart bakkersuniform terwijl hij met beslag, chocolade en andere lekkernijen in de weer is. Doordat die filmpjes veel geliked worden komen ze als vanzelf naar boven bij iedereen die interesse toont in Parijs. Vandaar de enorme rij op de L’Avenue d’Opéra. Om alles in goede banen te leiden heeft bakker Cédric ook een website waar je vooraf je bestelling kunt doorgeven. Veel mensen in onze rij geven aan voor de optie ‘click and collect’ te hebben gekozen. Wij niet. De moed zakt ons in de schoenen. Waarschijnlijk komen we over twee uur voor een lege vitrine te staan.
We halen onze schouders op en verlaten de rij. Ter hoogte van L’Opéra worden we door twee toeristen aangesproken. Zij dragen zo’n gewild tasje van bakker Cédric en laten ons de inhoud zien. Er zitten nog twee croissants in! Ze hadden hun eigen croissantje al gegeten, de foto gemaakt en de honger was gestild. Hun vluchtige bevrediging blijkt onze meevaller. We verdelen de twee croissants in vijf gelijke stukken en nemen een hap. Was de smaak het wachten waard? Misschien niet, maar de missie was wel geslaagd!
Geheime ingang van het Louvre
Tweede halte: het Louvre. Ik haal opgelucht adem. In een tijd van Snapchat en BeReal zijn de musea nog niet bij het grofvuil gezet. Daar aangekomen krijgen we een tweede teleurstelling te verwerken. Het begint te regenen en… nog meer rijen! Ook daar hebben onze digitale reisgidsen een oplossing voor. Op Instagram gaat een filmpje rond met als belofte “sla de rij over, geheime ingang voor het louvre”. De influencer in het vierkante schermpje dirigeert ons naar een ander gedeelte van het gebouwencomplex waar inderdaad geen rij staat. We lopen een trap af en zijn droog in het museum aangekomen. Snel door naar de Mona Lisa. Vooropgesteld, het is niet de schuld van social media dat iedereen langs het meesterwerk van Davinci gaat, maar het fenomeen selfie zal wel even wennen zijn geweest voor de suppoosten. De mysterieus glimlachende dame is van de voorgrond naar de achtergrond gedegradeerd. Eerst de toerist en dan de Mona Lisa; jij bent de ster van je eigen Instagram story.
Voor veel mensen is Parijs de stad waar ze op zoek gaan naar hun innerlijke romanticus. Maar u merkt, voor mij was het een kennismaking met mijn innerlijke boomer. Het ging zelfs zo ver dat toen mijn oudste zoon Google maps aanzette voor de route terug naar het hotel ik protesteerde. ‘Zet dat ding alsjeblieft af. Die leidt ons alleen maar langs wegen waar nog meer toeristen zijn. Laat mij de weg maar wijzen.’ Zoals te verwachten verkeek ik mij op mijn eigen kennis van de Parijse straatjes. Verregend, verdwaald en ver weg van het hotel gingen we naar binnen bij een café waar geen influencer ooit was geweest. We hadden een geweldige avond. De serveerster was jarig en we hebben luid voor haar gezongen. Over die oude Franse waarheid: geen kloof te groot, of hij is met wijn te overbruggen.