Lancering: Campagne Digitale Weerbaarheid

Lancering: Campagne Digitale Weerbaarheid

Een consortium van bedrijven stroopt de mouwen op en bereidt een “Postbus 51”-achtige campagne voor om Nederlanders digitaal weerbaar(der) te maken.

Den Haag 5 juli 2024 _ Kleding kopen, je bankzaken regelen of een aanvraag doen bij de gemeente, je kan het tegenwoordig allemaal gemakkelijk online regelen. Het internet maakt ons dagelijks leven aangenamer. Tegelijkertijd blijkt uit de Online Veiligheidsmonitor dat slechts één op de drie Nederlanders zich echt veilig voelt online en geeft slechts een kwart aan dat ze over voldoende kennis beschikken om hun online veiligheid te waarborgen. Om de online weerbaarheid van consumenten te vergroten, kondigen KPN, ING en Stichting Lowercase een grootse campagne aan.

De initiatiefnemers: Jim Stolze (Stichting Lowercase), Marnix van Stiphout (ING) en Marieke Snoep (KPN).

Echt vs Nep

Technologie zoals kunstmatige intelligentie zorgt voor nieuwe mogelijkheden die ons als samenleving verder helpt. Tegelijkertijd wordt daarmee echt ook steeds lastiger van nep te onderscheiden. Zomaar vertrouwen op dat wat we kennen wordt gemakkelijk beschadigd en daarmee worden met name ouderen en jongeren kwetsbaar voor digitaal misbruik. Denk maar aan valse websites of stemmen en foto’s die door Artificial Intelligence zijn gegenereerd en die niet van echt te onderscheiden zijn. Het vergroten van onze kennis hierover en het delen van ervaringen en voorbeelden zijn een belangrijke sleutel om digitaal weerbaar(der) worden.

Het nieuw te bouwen kennisplatform zal online lessen bevatten waarmee zowel jongeren als ouderen, kennis kunnen maken met de leuke maar ook minder leuke kanten van het internet. Denk aan: Hoe herken ik nepmails met gevaarlijke bijlagen? Hoe bewaar ik mijn data veilig? Wat is een veilig wachtwoord? De trainingen kunnen online worden gevolgd en naar wens ook in de buurt. Het kennisplatform wordt ontwikkeld door de stichting Lowercase, bekend van de Nationale AI-Cursus waarmee inmiddels een half miljoen mensen zijn bereikt. Het platform wordt onder meer gesteund door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de politie.

Adviesraad

Voor het samenstellen en promoten van de campagne is een speciale adviesraad in het leven geroepen.

  • Erdinç Saçan (Fontys)
  • Henrique van Huisstede (Politie)
  • John Leek (Alliantie Digitaal Samenleven)
  • Mary Berkhout-Nio (Netwerk Mediawijsheid)
  • Michiel Steltman (Digitale Infrastructuur Nederland)
  • Rashid Azimullah (Oefenen.nl)
  • Remco Pijpers (Kennisnet)
  • Ronilla Snellen (Portus Scholengroep)
  • Shirley van Heijningen (Digital Skills for Kids)
  • Valerie Frissen (SIDN fonds)
  • Yolanda van Setten (Cum Sensu)

Contact

Organisaties worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan het consortium. Neem contact op met Jim Stolze via unlock@digitale-weerbaarheid.nl