Kan je nog zonder Google?

Na mijn internetloze maand (december 2008) ben ik door een aantal mensen benaderd die een vergelijkbaar experiment wilden doen. Sommigen privé, anderen voor hun studie en weer anderen hoopten er eeuwige roem mee te vergaren in het internet-museum. Een kleine opsomming: een radio deejay die zichzelf aanmeldde bij een afkick-kliniek vanwege zijn ‘online’ verslaving drie studenten die een week zonder informatie leefden Gretchen Rubin

Leiderschap in online community’s

Afgelopen week was ik gevraagd om een lezing te houden op het Social Media Congres. De vraag was heel simpel: hoe breng je mensen online in beweging? Social Media & Leaderschip from Jim Stolze Met veel plezier heb ik bovenstaande presentatie gegeven. Gebaseerd op de legendarische “dancing guy” die op Youtube furore maakt. Hij laat zonder veel franje zien dat het niet zozeer gaat

Politiek = power the people

Politiek = power the people

Een surprise guest op TED afgelopen week was politicus David Cameron. Die sprak vanuit London via satellietverbinding over zijn visie op de politiek. Op de website van NRC NEXT heb ik hier al een klein stukje over geschreven, en hier is de video:

David Cameron maakte indruk op het publiek. Hoewel je kunt stellen dat zijn boodschap een zwakke versie is van wat internet ondernemers al 10 jaar lang zeggen (en doen!) beschikte Cameron over de juiste charme om deze woorden ook op een geloofwaardige manier om te kunnen zetten in politieke daden. Continue reading Politiek = power the people

TED2010: Jamie Oliver

Elk jaar reikt het TED-congres een prijs uit. En niet zomaar een prijs: honderdduizend dollar voor een idee dat de wereld kan veranderen. Eerdere winnaars waren Bill Clinton, Bono, Rachel Armstrong en Dave Eggers. Gisteravond werd de prijs toegekend aan Jamie Oliver. Voor NRC NEXT heb ik hier al een stukje over geschreven. Dit is de video van zijn talk: Jamie sprak de Amerikanen

TED2010: my presentation about TEDx

This morning I presented at the morning session of TED University. Lots of people asked if I could mail them the presentation. So I decided to upload it and make it available for download. A little transscript is below the slides. Transcript: 8 ways to create a succesful TEDx When you’re part of this community that strongly believes in “ideas worth spreading” and you

TED2010: What the world needs now

Wie goed op de hoogte is -wie de nieuwsberichten volgt en zich verdiept in de achtergronden- heeft het zwaar. We leven in een tijd van economische crisis, van natuurrampen, ongeneeslijke ziektes, oorlog en armoede. Tegelijkertijd kun je stellen dat we nog nooit zoveel mogelijkheden hebben gehad om daar iets aan te doen. Dankzij technologie zijn we meer verbonden met elkaar dan ooit, kennis is

Social Media: het is gewoon keihard werken

Het klinkt zo makkelijk: we openen gewoon een wiki. Of: waarom doe je het niet via Hyves? Snel bedacht, maar in de praktijk zie je veel van dit soort initiatieven sneuvelen. Hoe komt dat toch? Ik denk omdat veel bedrijven zich niet realiseren dat omgaan met social media (ook) heel hard werken is. Een wiki of een forum is niet het eindproduct, het is

Mobiele site die wél werkt

Eerder meldde ik al de indrukwekkende cijfers van de NU.nl iPhone-applicatie. Daar kunnen we vandaag nog meer cijfers aan toevoegen, namelijk de stats van de mobiele website van NU.nl. De maand december van 2009 laat een fraaie groeicurve zien op mobiel gebied. De mobiele site genereerde 22 miljoen pageviews, tegen 21 miljoen in november. De grote stijging is volgens hoofdredacteur Laurens Verhagen terug te

Nieuwjaarslezing in Tropenmuseum

Afgelopen maandag mocht ik een lezing houden in het Tropenmuseum voor een groep marketing-communicatie professionals in de culturele sector (verenigd in de ACMC). Hieronder de uitgeschreven versie. Glazen champagne en chique achtergrond graag zelf aan je verbeelding toevoegen. Dames en heren, leden van ACMC, laat ik maar direct ter zake komen. In dit gezelschap voel ik mij een ‘rookie’; ik ben het groentje in