Create the future… this week

Deze week start de Crossmediaweek weer, of eigenlijk: PicNic’08. Elk jaar weer een genot om daar een aantal dagen rond te lopen. Ik kijk uit naar: Clay Shirkey, schrijver van het boek “Here comes everybody” Werner Vogels, chief technological officer Amazon The Emerging Real-Time Social Web, paneldiscussie met onder meer Linda Stone, Jyri Eckstrom en Addy Feuerstein Loic Lemeur, de oprichter van Seesmic En

Lessig looking for creative, common sense

Lessig looking for creative, common sense

Een schitterende afsluiter voor Eday afgelopen vrijdag was Lawrence Lessig. Het verhaal dat hij vertelde in De Doelen was niet nieuw, maar toch elke keer weer een genot om naar te luisteren en kijken.

Na afloop kreeg ik de kans om met hem te kletsen en verklaarde hij inderdaad dat het ongeveer hetzelfde verhaal was als hij op TED had verteld, maar dat hij per keer (per land) een aantal aanpassingen doet.

Zo waren dit keer de dollar-tekens vervangen door euro’s en had hij zelfs een screenshot van de Nederlandse versie van Creative Commons opgenomen. Verder viel mij op hij ook van font was gewisseld en ook dat beaamde hij. “I got bored by the old one and was looking for something new”.

In eerste instantie was ik wat teleurgesteld dat hij geen nieuw verhaal te vertellen had, maar aan de andere kant is zijn stelling dat wij met zijn allen niet goed om kunnen gaan met moderne media-consumptie nog zo actueel als wat. Continue reading Lessig looking for creative, common sense

L’internet est devenu notre feu de camp global

L’internet est devenu notre feu de camp global

“Qu’est-ce que le bonheur? La recherche des 50 dernières années a montré que ce qui avait le plus d’influence sur notre bonheur personnel, c’était notre capacité à nous relier aux autres.

“Or aujourd’hui, dans le monde, les gens passent de plus en plus de temps en ligne. Nous y menons toutes sortes d’activités sociales. La technologie a fait tomber les barrières de l’espace et du temps en nous permettant d’interagir en tout lieu, à tout instant. L’internet est devenu notre feu de camp global.

“Cela signifie-t-il qu’être en ligne nous rend heureux ? C’est la question que veut poser le Virtual Happiness Project au travers d’une enquête internationale. Le bonheur se mesure, nous dit la recherche. Y a-t-il une corrélation entre le bonheur et la connexion ? Et si oui, qu’exprime-t-elle ?”

Par: Equipefing et Daniel Kaplan.

Nieuw business model van content

Op het weblog van Anton van Elburg vond ik een mooie kijk op business models. Het betreft een video van blogger Jeff Jarvis die zegt dat media zich niet moeten richten op het eigendom van content, maar op het organiseren van content: The new media model I think is more of a network where I have my own blog, I don’t necessarily wanna sell

MyTube

Voor de nieuwsbrief van Sanoma (Crossing) werd mij gevraagd welke 3 filmpjes op Youtube ik zou uitkiezen voor hun rubriek MyTube. Als één ding mij duidelijk is geworden, dan is het dat de toekomst van reclame maken in de handen ligt van de consument.. niet van de reclamebureaus. En het leuke aan Youtube is dat dát nu juist de plek is om mooie filmpjes

Adverteren op internetfora

Afgelopen donderdag was ik te gast in het programma De Frontlinie van BNR Nieuwsradio, gepresenteerd door Harmke Pijpers. Leuk programma met afwisselende onderwerpen, en ik mocht meepraten over “marketing op internetfora”. Je kunt de MP3 van dit interview downloaden voor op je iPod, of gewoon hieronder klikken om hem op je PC af te luisteren. Ik was natuurlijk blij met de interesse van adverteerders

Communities zijn de nieuwe zuilen

Hoe komt het toch dat de VARA op Hyves slechts 182 vrienden heeft, terwijl programma’s als Mooi weer de Leeuw, of De Wereld draait Door met gemak tienduizenden vrienden hebben? Ben je fan van een omroep, of van een programma? En wat is daarvan de impact op het ledenaantal van publieke omroepen? Dat is op dit moment de wezensvraag voor de VARA. Samen met

Podcasting leeft! (toch)

Afgelopen maanden heeft onder meer Hyped koppen als “Podcasting is dood” gebruikt. Nu is Jeroen nooit vies van prikkelende titels boven zijn postings, maar gezien een aantal recente berichten verdient dit ook wel een tegengeluid. Vorige maand was er bijvoorbeeld al het nieuws dat Veronica flink investeert in podcasting door een belang te nemen in gespod.nl, de website van Marco Langebeeke en Wilco Turnhout.