iPhone toch in Nederland

Sinds de introductie van de iPod lijkt alles wat Apple aanraakt in goud te veranderen. Computers lijken marketing-technisch maar bijzaak. Mensen zijn verliefd op hun iPod en kopen daarom wellicht eerder een Mac dan een Windowsmachine, is de algemeen aangenomen verklaring; Apple is het ultieme love-mark. En als de computer dan toch bijzaak is, kun je maar beter een brand-extension doen van je meest

Community marketing: wat is Whuffie?

Deze column is geïnspireerd op de presentatie van Tara Hunt tijdens Eday 2007. Het begin van die fantastische dag heb ik maar half meegemaakt omdat ik dagvoorzitter was in één van de zalen, maar na de lunch kon ik ook als bezoeker in de zaal plaatsnemen en genieten. Luister naar mijn column om te weten wat Miss Hunt precies bedoelde met “whuffie” en hiernaast

Wie is de baas over de werkgever?

Deze podcast is eerder als column uitgezonden op BNR Nieuwsradio op woensdag 13 september 2007. “Ondernemers denken vaak dat zij de baas zijn over hun personeel. Jim Stolze bespreekt in zijn column een volstrekt tegengestelde theorie: werknemers bepalen het gedrag van hun baas.” Met dank aan Michiel Hogerhuis die mij voor deze column inspireerde tijdens zijn gastcollege over “Verander management” op de OneDay MBA-dag

Rechtenkwesties remmen groei podcasting

Zijn auteursrechten en andere “copyrights” nog wel van deze tijd? Begrijp me goed, ik ben zelf ooit muzikant geweest en heb dankbaar gebruik gemaakt van de diensten van Buma/Stemra. Maar steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat de instanties die op zouden moeten komen voor de belangen van hun achterban deze eigenlijk aan het verkwanselen zijn. Daarbij is in de Verenigde Staten allang gebleken

Gaat het om inspiratie of om informatie?

Vincent Everts heeft mij aan het denken gezet toen hij sprak over zijn iPhone. Hij vertelde trots dat zijn nieuwste speeltje helemaal te gek was als het ging om inspiratie. Maar als hij informatie nodig had, dat hij nog gewoon teruggreep naar zijn blackberry. De reden dat ik hieraan terugdacht toen ik mijn nieuwste column insprak, was omdat ik mij afvroeg wat eigenlijk belangrijker

Heel interactief Nederland op één boot?

Afgelopen vrijdag was ik te gast tijdens het MarketingFacts Jaarfeest. Geweldig om al die gezichten een keer te zien die horen bij de namen die je al zo goed denkt te kennen. Het feest werd gehouden op de “Amazone” (een heuse driemaster) en aan boord was een prima vertegenwoordiging van de interactieve industrie: marketeers, ondernemers, zoekmachine specialisten, ondernemers, creatieven en vooral veel bloggers. Samen

Show#29: Behavorial targeting als vriendendienst

Hieronder vind je de uitgeschreven versie van mijn column voor BNR Nieuwsradio van drie weken geleden. Ik borduur verder op de merkwaarden van de toekomst en concludeer eigenlijk dat de bekende online merken groot zijn geworden ondanks het feit dat ze onpersoonlijk zijn. Om je een idee te geven hoe ik de intonatie van mijn column voorbereid, heb ik de hoofdletters en vreemde zinsafbrekingen

Buma/Stemra eindelijk aan de Creative Commons

Eindelijk gebeurt er wat! Leden van Buma/Stemra kunnen voortaan gemakkelijker toestaan dat mensen niet-commercieel gebruik van hun werk maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Dat is het resultaat van een proefproject dat de auteursrechtenorganisatie met Creative Commons Nederland is gestart. Creative Commons is een organisatie die verschillende licenties heeft ontwikkeld, waarmee artiesten hun werk beschikbaar kunnen stellen onder vrijere voorwaarden dan het gangbare

Wie wordt de nieuwe John de Mol?

Minister Plasterk was te gast op het Mediapark in Hilversum. Hij was ingegaan op een uitnodiging van het Crossmedia Café om zich te laten informeren over de huidige stand van zaken van crossmedia en bedrijvigheid in Nederland. De minister liet zich bij de opening al direct van zijn “menselijke kant zien” toen hij trots meldde dat hij voor zijn vakantie zijn iPod had opgeladen