Hieronder vind je de uitgeschreven versie van mijn column voor BNR Nieuwsradio van drie weken geleden. Ik borduur verder op de merkwaarden van de toekomst en concludeer eigenlijk dat de bekende online merken groot zijn geworden ondanks het feit dat ze onpersoonlijk zijn. Om je een idee te geven hoe ik de intonatie van mijn column voorbereid, heb ik de hoofdletters en vreemde zinsafbrekingen
Buma/Stemra eindelijk aan de Creative Commons
Eindelijk gebeurt er wat! Leden van Buma/Stemra kunnen voortaan gemakkelijker toestaan dat mensen niet-commercieel gebruik van hun werk maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Dat is het resultaat van een proefproject dat de auteursrechtenorganisatie met Creative Commons Nederland is gestart. Creative Commons is een organisatie die verschillende licenties heeft ontwikkeld, waarmee artiesten hun werk beschikbaar kunnen stellen onder vrijere voorwaarden dan het gangbare
Wie wordt de nieuwe John de Mol?
Minister Plasterk was te gast op het Mediapark in Hilversum. Hij was ingegaan op een uitnodiging van het Crossmedia Café om zich te laten informeren over de huidige stand van zaken van crossmedia en bedrijvigheid in Nederland. De minister liet zich bij de opening al direct van zijn “menselijke kant zien” toen hij trots meldde dat hij voor zijn vakantie zijn iPod had opgeladen
Merken zouden zich meer als blogs moeten gedragen
Het is een stelling die vaak goede discussie oplevert: “Over een aantal jaar bestaan weblogs niet meer.” In eerste instantie krijg je dan een aantal die-hard bloggers over je heen die je het liefst op de brandstapel zien belanden. Maar na enkele minuten snapt men dat je daarmee bedoelt dat weblogs ‘gemeengoed’ zijn geworden en dus niet meer als bijzondere verschijningsvorm van een website
U.K.-bedrijven investeren flink in podcasting
Uit een recent onderzoek gehouden voor PR Week/Brands2Life blijkt dat organisaties in het Verenigd Koninkrijk hun bestedingen aan interactieve media link hebben verhoogd. Uit de survey -gehouden onder Engelse Communications Directors- kwam naar voren dat 44% van de ondervraagden aan podcasting deed en 41% een company blog had aangemaakt. Tot slot bleek 15% video’s te posten op Youtube. Ten opzichte van vorig jaar laten
Interview: Over de muren rond Hyves
Vandaag was ik te gast op het hoofdkwartier van Hyves aan de Herengracht te Amsterdam. Yme Bosma en ik wilden al een tijdje afspreken om kennis te maken en eventueel iets “voor de microfoon” te doen. En vandaag kwam dubbel goed uit, omdat ‘s-ochtends het nieuws naar buiten was gekomen dat Yme zijn baan bij MediaRepublic zou verruilen voor de functie van Manager Business
Wat de Simpsons ons over viral marketing kunnen leren
Ik had vroeger nooit zoveel met de Simpsons. Je weet wel, die gele poppetjes onder aanvoering van Bart Simpson. Maar sinds afgelopen weekend ben ik helemaal in de ban van dit fenomeen. Eerder schreef ik al dat films steeds vaker gebruik maken van viral (internet) marketing om hun bioscoopbezoek te stimuleren en dat is nu dus ook het geval bij de nieuwe film van
Read More Wat de Simpsons ons over viral marketing kunnen leren
Microsoft helpt podcasting verder
Microsoft meldt dat zij in het vierde kwartaal een tweede versie uitbrengt van de muziekspeler Zune. De MP3-speler zal in elk geval uitgebreid worden met ondersteuning voor podcasting en wifi-mogelijkheden. Insiders voorspellen dat deze tweede generatie van de muziekspeler nog vóór de feestdagen (slimmerds!) zal uitkomen. Microsoft: Features – we’ll move towards parity with iPod building in support for video, podcasting, etc and at
Het verhaal achter de iPod
De documentaire is reeds een aantal keer uitgezonden door Discovery Channel, maar voor wie er geen genoeg kan krijgen… de afleveringen van “History of the iPod” zijn nu ook op Youtube te vinden. Om een beetje in de sfeer te komen, heb ik hieronder alvast de eerste geplakt:
Youtube maakt CNN mooier
Column voor BNR over de Amerikaanse verkiezingen. Gewone Amerikanen geven het debat kleur via social media.